Een groot dilemma - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu Een groot dilemma - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu

Een groot dilemma

Door: jacquelly

Blijf op de hoogte en volg Jacquelly

28 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

PITAS heeft weer toegeslagen. In december waren er al weer een paar bomen uit de tuin platgelegd en dankzij Victor onze guard blijft de schade toch steeds beperkt tot bomen en struiken. Hij is als de dood voor PITAS maar weet hem toch steeds weer de goeie kant uit te werken door veel herrie maken. Daar houd hij niet van dus dan gaat hij weer weg. Soms helpt het maar helaas heeft hij een paar weken geleden ook de watertank voorziening van Phomolong de spa helemaal vernield. Victor liet hem zijn gang gaan want hij was behoorlijk agressief. Het is ongelooflijk als je ziet hoe hij de boel vernield en met hoeveel kracht. Inmiddels heeft huis nr 3 een paar gebroken balken op de overkapping van de stoep. We kunnen er geen huurders meer inlaten want het is te gevaarlijk. En deze week was het hek helemaal van de dam. Onze water voorziening is gekoppeld aan een pomp die ver in de bush staat. Daar heeft PITAS flink huisgehouden en vervolgen 150 meter waterleiding uit de grond gehaald. Met 5 mensen krijg je die leiding niet opgetild maar PITAS doet het alleen. Sterker nog want hij speelt er ook nog mee. Nergens die leidingen meer te vinden. Jac met mijn jeepie en Jackson met “ons” nieuwe bakkie de bush dus in op zoek naar die leidingen. Die vonden ze mijlen verder terug. En nu is ook nog eens Brenda, onze buurvrouw van ander silonque gebied, aangevallen door PITAS. Ze kon net op tijd wegkomen. Wat een dilemma mensen. Dit is niet leuk meer. En als hij dit nou doet omdat hij honger of dorst heeft dan snap je het in ieder geval nog maar we hebben ongelooflijk veel regen gehad dit jaar dus water en bomen genoeg. Dit is pure vernielzucht. Hij verveelt zich. We hadden in 2009 al meerdere keren geprobeerd hem richting Krugerpark te lokken en dan proberen of we hem terug in het krugerpark kunnen krijgen. Er is zelfs vers fruit opgekocht door iedereen om hem vooral maar niet in de buurt van de huizen te laten komen. Nou, alle moeite was voor niks. Peter de bewoner van nr 6 is weer terug naar Engeland en die verhuurt zijn huis. Aan een imbeciel. Aan iemand die fruit koopt om hem bij zijn huis te lokken. Al onze moeite in no time de grond in geboord. We hadden al problemen met hem omdat hij feesten en partijen geeft op het zwembad en met glazen bier en wijn “in”het zwembad zit. Glas, bierflesjes, stukjes worst, servetten, alles vinden we in het water. Nadat hem de koop beloofd was hield hij op met die feestjes (doe dat lekker in je eigen huis) maar nu weer dit. Heeft deze kerel geen hersens. Zou hij niet beseffen hoe gevaarlijk een fant “kan”zijn. En nou komt het... Vreselijk.... PITAS moet afgeschoten worden. Het wordt te link. Door die idioot komt PITAS weer elke dag terug want als je een fant voert zal hij altijd terug blijven komen. We hebben alle sinaasappelen rondom zijn huis verwijderd maar de volgende dag lagen ze er weer. De verzekering betaald niets meer uit. Kruger wil hem niet terug want daar is al een overschot aan olifanten. Alweer oorlog op Silonque dus. Tom onze buurman van Bed in the bush wil niet dat hij geschoten wordt. (dat snap ik, hij heeft elektrisch draad om zijn grond) En de meningen zijn dus verdeeld. Voor ons is het onbetaalbaar om alles met draad te spannen. Maar als PITAS morgen een gast iets aandoet dan is silonque niet meer verzekerd. De verzekering heeft laten weten dat de premie met een onacceptabel bedrag verhoogd gaat worden en dan tot een maximum bedrag. Ondanks dat mensen ervoor tekenen dat ze dit gebied op eigen risico betreden dan nog kunnen ze je het lastig maken. En we willen dat ook niet. Silonque moet wel een veilig park blijven. Inmiddels contact gehad met nature conservation en die gaan het dus doen. Een hele papierwinkel moet er doorgewerkt worden. En ik haat het. Onze PITAS die voor vele verhalen heeft gezorgd. Onze huisfant die ook wel eens gewoon op visite kwam en onze vijver in één slurp leegdronk. Die meestal vriendelijk was en voor onze gasten het verblijf op Silonque tot iets heel speciaals maakte. Mij tot 3 x toe de stuipen op het lijf heeft gejaagd en die Jac. als een gek achter hem aan liet hollen om gewoon een beetje aandacht te krijgen. We zullen hem missen. Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben toch stiekem ook blij dat onze bomen nu kunnen blijven staan en dat we nooit meer over onze schouder hoeven te kijken. Want neem van mij aan dat je je lens schrikt als daar ineens een olifant naast je staat. En nu moet er op een volgende vergadering weer beslist gaan worden wat er met de opbrengst van PITAS gedaan moet worden. Want het levert erg veel geld op. Op legale wijze wordt alles verkocht inclusief het ivoor. Van dat geld willen sommige de weg naar silonque laten opknappen. Die is slecht en veel potholes erin. Maar als het aan ons ligt dan kopen we van de opbrengst een paar zebra's of misschien wel giraffen. Geen idee wat dat kost maar ik zal er mij voor inzetten. Lijkt me geweldig. Een zebra in de tuin. En als het aan ons ligt vliegt die kerel er uit. Daar ga ik me ook voor inzetten. Dag lieve allemaal, Jacquelly

• 28 Maart 2010 - 20:40

Casper:

Zoals altijd is het druk op Silonque.

• 29 Maart 2010 - 08:43

Jan Schiltmeijer:

Leuk verslag,de groeten van mij. Alles verder goed aan die kant??.. Jan..

• 29 Maart 2010 - 18:45

Janet:

jeetje, wat 'n verhaal weer! Op welke termijn gaat dat afschieten gebeuren? Hopelijk is het dan weer veilig voor mijn familie, die op Silonque gaan logeren? Maar daar hebben jullie vast wel een goede oplossing voor!
    Sterkte,
    groetjes Janet

• 29 Maart 2010 - 19:24

Henny.:

Hoi wat een ellende heeft die kerel geen hersenen of zit op die plek piep schuim.
    Toch jammer van de fant.
    en een giraf lijkt me geweldig ik vindt ze zo parmantig ga er voor meid doei.

• 30 Maart 2010 - 09:49

Marjolein:

Een continuing story....

Opa en oma zijn er weer druk mee :)

Willen jullie voor mij de groetjes doen aan Victor?

-X- Marjolein

• 12 April 2010 - 17:36

Mark Van Geenen:

Ik zou een paar stinkdieren aanschaffen van de opbrengst. En die dan stiekum voeren rond het huis van die imbeciel. Wie weet helpt het de kerel zijn biezen te laten pakken.

Succes in ieder geval!

• 15 April 2010 - 20:23

Elly & Jan:

hoi,hoi, beetje laat om te reageren, maar misschien kan je die vent aan Pitas voeren i.p.v. sinasappels, dan is de fant misschien gelijk genezen:)
    Maar alles gaat goed met jullie zo te zien, heb net de website van jullie guesthouse weer doorgegeven, het ziet er ook wel geweldig uit. Ook wij komen zeker een keer jullie kant op.
    Groetjes uit Hilversum

• 09 Juni 2010 - 14:57

Sjoerd:

Hoi Jac en Elly!

Ik lees jullie bericht al enige tijd later, maar nog steeds met baie veel plezier!

Hoe top dat jullie het wel allemaal even flikken. Ben echt enorm trots op die twee brabo´s in verweggiestan!

Nog even een vraagje, zouden jullie mij jullie e-mailadres misschien kunnen toemailen naar sjoerdsturme@hotmail.com.

Kan ik misschien nog een keertje n foto doorsturen voor Victor.

Betreft bierzuipende afrikaners aan t zwembad, misschien komen er nog wel wat oranje bierzuipers bij..

Groetjes en liefs,

Sjoerd