Veel veranderingen in de toekomst - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu Veel veranderingen in de toekomst - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu

Veel veranderingen in de toekomst

Door: jacquelly

Blijf op de hoogte en volg Jacquelly

17 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Hallo allemaal,
Wat is het alweer lang geleden dat ik mijn website heb veranderd!! De tijd vliegt ook zo snel voorbij. En er is ook wel het één en ander gebeurd hier hoor. Joke en Andre waren hier in Mei en we hebben natuurlijk alles laten zien van Phalaborwa. Beetje door het dorp rijden, ons “geweldig grote” winkelgebied bekeken en restaurantjes enz. en….. huizen kijken. Wat is dat toch altijd heerlijk om de reactie van de mensen te zien als we door ons dorp rijden. Iedereen is altijd verbaasd want meestal denken mensen dat Z-A of, zoals je wil, Phalaborwa toch maar een vreemde keus is van ons. Maar ook Joke en Andre vinden het een “keurig” dorp. Niks engs aan. En zo door ons dorp rijdend valt ons oog op een huis met “te koop” erop. En dat bleef maar door ons hoofd spelen dus na een week hebben we toch maar eens gevraagd of we het mochten bekijken. Dom natuurlijk want in het verleden is bij ons altijd gebleken dat kijken ook kopen is. En dat huis vonden we helemaal super, maar wat we nog beter vonden was dat er achter dat huis een behoorlijk groot veld ligt met alleen maar een paar fruitbomen. Jemig!! Zoveel ruimte achter een huis en wat kun je daar allemaal al niet mee doen!!!
Nou lopen we al heel lang met plannen om ooit, “als we uitgerust zijn” weer een bezigheid op te pakken maar ten eerste vonden we nog niet dat we uitgerust waren en ten tweede waren we eigenlijk al behoorlijk bezig voor Silonque. Jac. achter het fornuis en ik achter de afwasbak. Op school lagen de werkzaamheden helemaal stil en bij Jac. begon het te kriebelen. Hij bakt nog steeds veel brood en bij ieder leeg pandje in de stad zag hij zichzelf al achter de oven staan. Zullen we ze hier eens laten proeven hoe brood smaakt? Maar na 28 jaar bakkerij moest ik er niet aan denken om er weer aan te beginnen. Ik zei wel eens tegen Jac. dat een B&B me wel leuk zou lijken om te doen. Zomaar voor een paar gasten, niet te groot. En ook Jac. zag dat wel zitten. Dus toen wij daar in de tuin stonden, en dat grote veld zagen vielen ineens alle puzzelstukjes op z’n plaats. We hoefden helemaal niks tegen elkaar te zeggen. Haha dat was zo grappig. We keken elkaar aan en wisten eigenlijk al dat we het gingen doen. Het huis is gekocht en alles is in het werk gezet om van een woonhuis een bedrijfspand te maken. Bouwtekeningen, vergunningen, financiële rompslomp, papierwinkel blablabla. Gelukkig hebben we Jan Willem die ons, maar vooral Jac. helpt met alles want het gaat hier toch wel even anders dan in NL. En in NL weet je ook de weg maar hier is alles “op z’n Afrikaans” We hebben zeker al zo’n 100 keer ergens een handtekening onder moeten zetten want hier controleert de controleur de controleur. En iedereen vindt zichzelf belangrijk genoeg om je weer ergens voor te laten tekenen. Ik zal de foto’s op bijgaand op de site zetten. Vorige zijn we een week naar Pretoria geweest. Het Mekka van de goeie (woon)winkels, en natuurlijk op bezoek bij Joke en Andre. Hartstikke gezellig om familie in ZA te hebben. En nog steeds hebben we geen sleutel want de verkoper krijgt de huurders er niet uit die erin zitten dus het ziet er naar uit dat we de sleutel niet meer op tijd krijgen. Want over 2 weken gaan we naar NL. En we willen onderhand wel want iedere keer als ik een foto zie van Priscilla met haar dikke buik dan bekruipt me het gevoel dat ik daar moet zijn. Ik kan er wakker van liggen dat we te laat komen. 3 Augustus komen we aan op schiphol. En dan blijven we tot 30 September. Ik reken erop dat jullie allemaal dat kouwe kikkerland een beetje opwarmen. Global warming hoeft nou ook weer niet maar Holland warming zou fijn zijn. En, ik heb het niet écht gemist maar, er zijn van die dingen waar ik toch wel weer naar uit kan kijken. De enige echte Jac. Smit gevulde koeken, Raspatat, Wyco satésaus, roze koeken (sorry mannen), en een hele grote pan op tafel met mosselen en een goed glas wijn. We komen eraan!!!!
Dag lieve allemaal
Jacquelly

  • 17 Juli 2008 - 19:02

    José:

    Zorgt voor de tuinman!

  • 17 Juli 2008 - 19:07

    Claricia:

    Ha lieve mensen,

    Leuk om zo eens wat van jullie te horen!!
    Ik zal duimen voor erg mooi weer, ga straks in NL kamperen, dus hoop ook op mooi weer!!

    Succes met het huisje en wie weet tot in NL!

    Liefs

  • 17 Juli 2008 - 21:55

    Ans:

    Ziet er geweldig uit. De tuin lijkt hier en daar wel op Sefapane tropical garden! Succes met jullie plannen. Groetjes

  • 18 Juli 2008 - 12:23

    Henny Duijzings:

    Dat zal best weer wat moois worden!Heel veel succes toegewenst!!

  • 23 Juli 2008 - 16:59

    Paul Kapper:

    Gefeliciteerd! Ziet er goed uit. Waar ik benieuwd naar ben is, waar in P. ligt het ongeveer. Mochten wij ooit in de buurt zijn wil ik het wel kunnen vinden. Groetjes en tot ziens.

  • 01 Augustus 2008 - 18:28

    Casper:

    Als je een tafeltennistafel op het veld zet kom ik langs.
    prima de ruimte ervoor

  • 01 Augustus 2008 - 18:28

    Casper:

    Als je een tafeltennistafel op het veld zet kom ik langs.
    prima de ruimte ervoor

  • 12 Augustus 2008 - 13:15

    Nienke:

    Heey Heey!!
    Hoe vinden jullie het zo in het gezellige Brabant!?!? haha Had een tijd niet meer op jullie site gekeken maar leuk o weer van alles te lezen en te zien!!
    Genieten lekker van jullie tijd hier in Nederland en misschien lopen we elkaar hier toevallig wel een keertje tegen het lijf in de omgeving van Breda!!
    Groetjes liefs Nienke

  • 13 Augustus 2008 - 12:03

    Andries Furster:

    Wanner wordt borelinge verwacht? Wat een uitdaging. Ondernemers blijven ondernemend. Zien we je nog eens in Hilversum? Bijvoorbeeld op dinsdagmorgen de 19e? Meelopen met GAC-ers zou erg leuk zijn, moet je er wel om 09.00 uur zijn. Mail of bel me maar. Groeten, Andries.

  • 29 Augustus 2008 - 15:39

    Sjoerd:

    Hoi Elly en Jacque!

    Ik volg jullie nog altijd en vind het nog altijd hartstikke leuk om jullie berichten te lezen. Zo ook vandaag. Ik dacht, eens kijken hoe het met jullie gaat en dan lees ik dit. Hoe geweldig!!!

    Ik wens jullie veel plezier toe met het nieuwe huisje en met het runnen van de B&B!! En ik hoop ooit een keertje een bezoekje te kunnen brengen aan 'jacque and Elly's' ;)

    Vele groeten,

    Sjoerd (de butternutsoupliefhebber)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phalaborwa

Jacquelly
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 90638

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn verblijf in Zuid Afrika

Landen bezocht: