Van de bush naar de stad (nou ja, dorp) - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu Van de bush naar de stad (nou ja, dorp) - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu

Van de bush naar de stad (nou ja, dorp)

Door: jacquelly

Blijf op de hoogte en volg Jacquelly

27 November 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Nog 1 nachtje slapen en dan zitten we in het nieuwe huis. We gaan eindelijk verhuizen. Maar dat heeft wel wat voeten in aarde gehad. We hebben heel hard gewerkt en veel tegenslagen gehad. Maar dat schijnt er altijd bij te horen. Ondanks alles hebben we het toch erg leuk gehad tijdens de verbouwing. Het is een voordeel dat je 100 % de tijd kan nemen. Het hoeft allemaal niet tijdens je baan of snel snel. We konden er alle tijd voor nemen. Nou heb ik weinig geduld dus het duurde voor mij te lang maar alles is nu wel af. (zegt Jac.) Op dat ene kastje na, dat maar niet goed wil sluiten en op dat muurtje na, die maar blijft bubbelen, en die leiding, die maar blijft lekken, en die oven, die het maar niet wil doen, en die douche wand die al 8 weken geleden besteld is, en die lamp die maar niet wil branden. Ondanks dat er een nieuwe lamp inzit en ondanks dat er al velen naar hebben “gekeken”. We kunnen geen verfkwast meer zien en ik zal blij zijn als al die dozen helemaal leeg zijn. Maar het heeft ons ook veel geleerd. Het was voor ons een normale zaak dat we zoveel mogelijk zelf zouden doen. Dat hebben wij altijd gedaan. Op technische zaken na lukt het ons toch aardig om een huis te renoveren. Maar het heeft hier heel veel commotie gebracht. Toen ik boven op een trap stond om de muren van een kleurtje te voorzien kwam er een zwarte man binnen die kwam vragen of hij dat kastje, wat bij het vuil in de tuin stond, mocht hebben. Halverwege zijn zin kijkt hij me verbaasd aan en vraagt. “Waarom doet u mijn werk?” Ik snapte de vraag niet dus mijn antwoord was simpel. “omdat het míjn werk is” Hij wilde maar niet begrijpen dat een blanke vrouw ook geschikt is voor dit werk. Hij had dus duidelijk nog nooit meegemaakt dat er vrouwen zijn die niet voor alle klusjes een dienstmeisje of een werknemer in dienst neemt. Ik raak met hem aan de praat en ik moet bekennen dat hij wel een punt had. Want werknemers kosten in ZA voor een Europeaan niks. En hij zat zonder werk en kon dus wel een baantje gebruiken. Logisch dat hij dat vroeg dus. Maar toen ik buiten op de muur de koperen cijfers van ons huisnummer aan het poetsen was kwam er gewoon iemand heel demonstratief kijken. En later ook de “buurvrouw” werkster. Ik was een bezienswaardigheid. Ik verstond niet wat ze zeiden maar ze vonden het maar raar. Dat soort klusjes is in Zuid-Afrika schijnbaar nog steeds “not done” voor een blanke. Maar de toon is gezet. Haha. En we hebben nog veel meer geleerd. Jaren geleden gaven wij altijd alles maar weg. Alles mochten ze van ons hebben en anders kochten we het wel voor mensen. Maar we leerden daarmee dat wat je ook weggaf, ze kwamen altijd vragen om meer. Hier heerst dus erg de regel van” geef ze 1 vinger….” Dus daar waren we al mee gestopt. Bij de verbouwing is er veel “bruikbaar” spul uit het huis gekomen en je staat er versteld van hoeveel mensen er komen scheumen wat er allemaal ligt. En diep in mijn hart wil ik het toch eigenlijk gewoon weggeven maar door ervaring toch maar niet gedaan. Jac. had een geweldige oplossing. Iedere keer als er iemand binnenwandelde om iets te vragen zei hij. “oké, je kan het kopen voor 5 rand” (40 eurocent) En of het nou om een kozijn, een kast of sloophout ging. 5 rand is de prijs. Alles ging grif van de hand. Johan, onze aannemer verklaarde ons voor gek maar we hadden er gewoon lol in. Hij vond dat we véél meer moesten vragen. Die gasten lachen zich een kriek om die domme Hollanders. Nou ja, dan hebben ze toch weer een dag gelachen nietwaar?? Maargoed, alles is opgeruimd, en we gaan beginnen aan een stadse lifestyle. Het is gedaan met de intens rustige omgeving, de bush met alle dieren, en de vrouw die elke dag mijn was komt halen en gestreken weer terugbrengt. We hebben 5 geweldige jaren gehad in de bush en het is niet makkelijk om dit allemaal achter te laten. Wat was het een voorrecht om dit te kunnen beleven. Maar we hebben er ook ontzettend veel zin in om weer terug de stad in te gaan.Voortaan hebben we de auto’s in de straat, spelende kinderen, blaffende honden, de vuilniswagen, de super om de hoek en een gewone brievenbus. Dus wil je een cadeautje sturen (gnif gnif) dan kan dat naar het onderstaande adres. Er is echter één ding waar ik erg tegenop zie. Ik moet een wasmachine en een strijkbout gaan kopen. AI!!!!
Dag lieve allemaal.
Jacquelly
Starling street 26
1390 Phalaborwa
South Africa

  • 27 November 2008 - 16:54

    Casper:

    Welcome back to the "normal' life

  • 27 November 2008 - 17:14

    Chris En Henny:

    Hallo Elly en Jac,
    Wat ziet het er mooi uit,
    Wij wensen jullie veel woonplezier!

  • 27 November 2008 - 17:27

    Jaap W.:

    Elly, een tip die lamp gaat branden als iemand de draajes aansluit, er naar kijken help niet. Veel succes in jullie nieuwe woning. Het ziet er geweldig uit

  • 27 November 2008 - 18:07

    Isabella:

    Van harte gefeliciteerd met jullie nieuw huis! ik wil gelijk komen logeren. Dat staat dus op mijn planning!
    lieve groetjes, isabella

  • 27 November 2008 - 19:04

    Henny.:

    Nou zus dat ziet er gelikt uit daar kunnen jullie best trots op zijn.
    Ga zo door jac je leerd het wel,ik ben best trots op je
    Zussie

  • 27 November 2008 - 19:57

    Janny V D Plas:

    Hoi... hartelijk gefeliciteerd met jullie nieuwe huis.. het is een Plaaatje!! We hopen dat jullie daar lang en gelukkig mogen wonen
    groeten,
    Janny en Jaap v.d.Plas.

  • 27 November 2008 - 20:00

    Marianne:

    gefeliciteerd, we realiseerden ons niet dat het al zover was. In september wsa het net allemaal bekend en nu gaan jullie er al naar toe. Hard geerkt hebben jullie. Heel veel plezier in jullie nw. onderkomen en als we eens komen wil ik dat oude huis ook nog zien, dus voorlopig blijven zitten waar je zit. Groet Marianne en Wim

  • 27 November 2008 - 20:10

    José:

    Verdomme, ik heb de envelop voor Postnet al geschreven voor de kerstkaart en moet dit nu gaan uitstuffen. Krijgen zul je um!
    Welkom in Phalaborwa, je zult er geen spijt van krijgen.
    En lekker slapen in je nieuwe huis op je oude bed.

    Liefs en alles van die beste.

  • 27 November 2008 - 22:28

    Gill:

    Fijn dat het cafe nu om de hoek zit.

  • 28 November 2008 - 08:42

    Loes:

    Hallo Jacques en Elly,
    ik had jullie nog niet gefeliciteerd met jullie prachtige kleindochter, bij deze!. En jullie hebben veel werk gedaan met deze metamorfose, ik hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben in jullie nieuwe huis.
    Is jullie andere huis verkocht?
    groetjes van Loes,uit het kille Kortenhoef (er ligt nog wat sneeuw te smelten op het gras)

  • 28 November 2008 - 10:50

    Paul:

    Petje af. Ironie, jullie zijn al klaar met verbouwen en hebben geen sauna nodig daar. Wij zijn nog lang niet klaar en willen een sauna. Blijk van handigheid geven jullie ook dus trek in boerenkool met worst?

  • 29 November 2008 - 15:19

    Janet:

    en? hebben jullie lekker geslapen in jullie nieuwe dommein? Het zal zeker wat minder rustig zijn als in de bush maar dat was de bedoeling ook. Heel veel plezier daar en we zullen het zelf eens komen beoordelen.
    groetjes Jaap en Janet

  • 01 December 2008 - 12:32

    Jan En Elly:

    oh wat ziet het er mooi uit, geweldig, van harte gefeliciteerd en geniet van weer een nieuwe uitdaging.
    Wie weet komen wij het gastenverblijf eens bevolken. groetjes en tot ziens.

  • 03 December 2008 - 14:00

    Ruudje:

    wow! Ziet er goed uit!
    kus,

    ruud

  • 05 December 2008 - 10:38

    Chris:

    Hallo Luitjes
    Het ziet er allemaal prachtig uit Gefeliciteert, en Elly wassen en strijken verleer je niet maar het wordt ook nooit echt leuk
    Groetjes

  • 05 December 2008 - 23:38

    Annelies:

    Jeeee! Dat doen jullie snel zeg! Ik heb m'n hielen nog niet gelicht of het huis is ingericht! Goede reden om opnieuw naar Afrika terug te keren!

    Onze vakantie was verder weer top, jammer van alle regen die we gezien hebben...maar ja, altijd beter dan die kou hier!

    xxx en succes!!!

  • 14 Januari 2009 - 19:27

    Conny:

    ik heb nu de foto,s gekeken mooi hoor veel plezier ervan groetjes conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phalaborwa

Jacquelly
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 90635

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn verblijf in Zuid Afrika

Landen bezocht: