KOUD!!!!!!!! - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu KOUD!!!!!!!! - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jacquelly Smit - WaarBenJij.nu

KOUD!!!!!!!!

Door: jacquelly

Blijf op de hoogte en volg Jacquelly

04 Juli 2009 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

HET IS KOUD!!!! Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het is winter en normaal is het dan altijd nog lekkerder weer dan de Nederlandse zomer maar hier is het “weer” helemaal van slag. Het zonnetje schijnt magertjes en het wil maar niet warm worden. En wat zag ik gisteren nou op BVN?? Het is bij jullie 30 gr!!! En hier komt het niet boven 19 gr vandaag. En dan heb ik het nog niet over de nachten gehad. Vanaf 16.00 u zakt de temperatuur razendsnel en dan wordt het pas echt koud. BBBRRR!!! We hebben een truien aan en lange broeken. Nou weet ik dat als het 19 gr met een licht zonnetje is in NL dat iedereen daar dan gelijk van wil genieten maar hier gaan we massaal naar binnen zitten koukleumen. Echt koukleumen, want we hebben geen verwarming. Is normaal ook niet nodig. Nog nooit nodig gehad de afgelopen 5 jaar maar nu zou ik er zo een gaan kopen. Zo’n heerlijke kachel, waar je huis zo gezellig warm van wordt. Ik wil hutspot en snert. En we hebben zelfs een dekbed gekocht. Och wat slaapt dat lekker. Oké, het is wel vaker gebeurd, maar meestal een dag of 3 en dan was het weer mooi. Maar het duurt nu al 2 weken. Pris, Dick en Maud zijn precies op tijd geweest want toen ze weg waren werd het met de dag kouder. Gelukkig hebben ze mooi weer gehad en heeft Maud heerlijk in het zonnetje in het mini zwembadje kunnen spelen. Het grote mensen zwembad was toch te koud dus we hebben maar een badje met van die gezellige felle kleurtjes gekocht. Dick en Pris zijn veel op pad geweest. Allemaal van die avontuurlijke dingen gedaan. Ze hebben zelfs gewandeld met de olifanten. En wij hebben met volle teugen van Maud kunnen genieten. Oppas opa en oma voor 2 weken is geweldig. En wat leuk om te zien hoe je kinderen toch iets van hun opvoeding hebben meegekregen. Vroeger, toen ze zelf nog klein waren, kwam het “niet lusten” niet in ons woordenboek voor. Maud eet alles wat je haar voor zet en soms vindt ze het niet altijd even lekker maar hup… eten. Niks potjes en blenders. Prakken en happen. Bron van herkenning was dat. Maar aan alle leuke dingen komt een eind. Het is weer eng stil in huis en ik ben altijd een paar dagen mijn weg kwijt. Maar we zijn weer helemaal back to normal. Nou ja normaal… Ook weer niet helemaal. Jac heeft al een poosje last van zijn lies en is maar eens naar de dokter gegaan. Die stuurde hem door naar het ziekenhuis en daar bleek dat hij een ferminale breuk heeft. Die zit tegen het dijbeen aan. Volgens de chirurg een gevolg van toen ze jaren geleden zijn blinde darm hebben verwijderd. (???) Toen hij het litteken zag was hij stom verbaasd. Daar kon nooit een litteken zitten van een blinde darm. Veel te laag en ook nog eens veel te groot. Daar is dus jaren geleden ergens iets fout gegaan. Bizar. Maargoed, voorlopig zit hij er mee en moet het opgelost worden. Maandag gaat hij naar het ziekenhuis in Tzaneen en krijgt een kleine operatie die poliklinisch gedaan wordt. Ik kan hem ’s middags weer ophalen. Voor mij de gelegenheid om eens heerlijk te gaan genieten van de SPA van de coachhouse. Beetje sporten, en een van top tot teen behandeling ondergaan. En dan ben ik weer helemaal topfit om Jac. een beetje extra te verwennen. Want ondanks dat het “een kleine” ingreep is zal hij er best een tijdje last van hebben. Tegen de tijd dat we dan naar NL gaan is hij zeker weer helemaal de oude. Als jullie er dan voor kunnen zorgen dat de zomer tot 10 september blijft doorgaan zou dat helemaal mooi zijn. Want ondanks dat het heerlijk slaapt onder een dekbed blijven wij toch echt zonnekinderen. En Pitas heeft er nu helemaal een rotzooi van gemaakt. Hij komt ons weer bezoeken en sinds wij niet meer in het bush huis wonen is er ook niemand meer die hem wegjaagt. Hij kan heerlijk op zijn gemak zijn gang gaan. Het zijn nu niet alleen de bomen die hij sloopt maar hij heeft alle prachtig bloeiende bougainville opgevroten, de bananen bomen voor de zoveelste keer weer verorbert en de volledige waterleiding van de tuin er helemaal uitgesloopt. Alle leidingen vinden we door de hele bush heen. Hij heeft er dus gewoon mee lopen spelen. Ik weet het, ik mag niet zeuren. This is Africa. Maar mocht ik ooit weer eens in NL gaan wonen zal ik nooit meer op de katten van de buren mopperen en is elke slak van harte welkom. Dag lieve allemaal Jacquelly PS Velen hebben gevraagd waarom hij Pitas heet. Dat staat voor Pain In The ASs

• 04 Juli 2009 - 05:20

Patricia:

Ja jongens, die kou ga je pas voelen na een paar jaar. En dat is wat er aan de hand is; het is tenslotte vergelijkbaar met Januari in Europa. Toen wij 't koud hadden, liepen jullie altijd in zomerkleding. Je bent nu geacclimatiseerd!!!!
    Succes met de ingreep op maandag, Jacques.
    Hoop dat we jullie weer eens zien, want dat zou de week nadat Pris weg was zijn gebeurd, weet je nog. O a voor die camera...
    Maar wanneer weer Jacques ok is, zou het leuk zijn jullie weer eens te zien.
    Groetjes

• 04 Juli 2009 - 10:22

Dick En Els:

Jac,je zorgt wel dat je in augustus weer top bent he,leuk om weer eens wat te horen vanuit Afrika.
    wij missen het guest house ontzettend en hopen daar nog een keer gebruik van te kunnen maken )heb je gelijk bewaking)
    leuk dat je zoveel tijd aan Maud heb kunnen besteden,maarwij zien jullie vast weer in augustus.
    baai veel groetjes uit ons warme nederland

• 05 Juli 2009 - 18:36

Marianne:

Wat hebben jullie het toch slecht met die
    koude. Wij zijn blij dat wij hier wonen. Goed te horen dat jullie zo hebben genoten van jullie kleindochter en Pris en haar man. Het is toch heerlijk allemaal. Wij hebben inmiddels een getrouwde dochter in Spanje en ook dat was een enorme belevenis en een dierbare herinnering. Jullie gaan de foto's zien in augustus september, want we hoorden dat jullie dan naar het zonnige Nederland toe komen.

Sjaak Sterkte met de ingreep en
    Geniet nu maar van alles daar en we spreken zien elkaar binnen een afzienbare tijd.
    gr. Marianne en Wim

• 05 Juli 2009 - 20:14

Mark & Maartje:

Wat heerlijk om te jullie te zien genieten van Maud, wat gaat dat snel dat ze nu al haar eerste stapjes zet!
    Jacques sterkte met de ingreep een een spoedig herstel.
    Hopelijk hebben jullie snel jullie dekbedje niet meer nodig. :)
    groetjes,

• 06 Juli 2009 - 09:15

Janet:

jeetje wat een drama, 19 graden!!!! Watjes!!! Nee hoor, we snappen het wel, zeker omdat verwarming in jullie Afrikaanse woordenboek niet bestaat. Wij vonden 19 graden onder nul niet eens koud genoeg maar ja, daar in Finland hadden we natuurlijk wel een lekker warm huisje.
    Leuk dat jullie zo van Maud hebben genoten en dat binnenkort weer kunnen doen. We zullen snel een afspraak maken voor een gezellig etentje als jullie in Nederland zijn.
    Jacques, succes met alles en een spoedig herstel.
    groetjes Janet

• 06 Juli 2009 - 21:54

Henny:

Hoi op malloeca is het bloedje heet nog 2 dagen dan weer naar huis. doei groet aan jac henny

• 03 November 2020 - 12:13

Pim Westhoek:

Hoi Jac.

Heb ik het goed ben jij de Jac Smit die nog bij Cees van Egmond heeft gewerkt in Katwijk?
    Hartelijke groet,

Pim Westhoek